AMSTERDAM/LOS ANGELES - Meeliftend op de hype rondom de nieuwe speelfilm 'The Matrix Reloaded' probeert Atari terug te komen waarvan het meer dan vijftien jaar is weggeweest: de top van de computerspellenmarkt.

De Amerikaanse onderneming beleefde vorige week haar wedergeboorte toen het Franse Infogrames Entertainment besloot de naam Atari aan te nemen. Infogrames verwierf begin 2001 voor 1 miljoen dollar de activiteiten van Atari, die toen een verloren bestaan leidden onder de Amerikaanse spelletjesfabrikant Hasbro. De Fransen gokken echter op de vermaarde naam om definitief concurrenten als Electronic Arts en Sega van zich af te kunnen schudden.

Atari kreeg vrijdag een grootscheepse vuurdoop met het spel 'Enter the Matrix'. Wereldwijd zijn er ongeveer vier miljoen exemplaren verspreid. Kosten per stuk: 59,95 euro voor de Nintendo, Xbox en Playstation 2 in Europa en bijna 50 dollar in de Verenigde Staten.

Niets was Infogrames te gek om het spel tot een succes te maken. De onderneming, ook bekend van spellen als Civilization en Superman, trok naar eigen zeggen meer dan 30 miljoen dollar uit voor het duurste spellenproject ooit. De Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal houdt het op ongeveer 80 miljoen dollar, een enorm bedrag vergeleken bij de 2,5 miljoen tot 4 miljoen dollar die het produceren van een spelletje vorig jaar gemiddeld kostte.

De Atari-moeder benadrukt echter dat 'Enter the Matrix' niet zomaar een project is. Sterren als Keanu Reeves ('Neo') en Cari-Anne Moss ('Trinity') moesten op de set zelfs extra scenes spelen om het spel een uniek karakter te geven. Ook wordt beloofd dat er meer duidelijkheid komt over het plot van 'Matrix Reloaded'. De studio die grotendeels voor de ontwikkeling verantwoordelijk was, Atari-onderdeel Shiny Entertainment, sprak donderdag op de spellenbeurs in Los Angeles trots van een 'derde film'.

De spelversie van 'The Matrix Reloaded' werd de voorbije weken met dezelfde geheimzinnigheid behandeld als de film. Media kregen het spel tot vrijdag niet te zien, waardoor spelfanaten van het eerste uur vooral moeten varen op hun intuïtie.

Een ding is zeker: het spel zit vol geweld en actie. De grote vraag is hoe de spectaculaire actiescenes, waarmee 'The Matrix' in een verpletterende indruk maakte, zijn verwerkt in de versies voor de spelcomputers en de pc. Spellenmagazines en websites die voorlopige ontwerpen te zien kregen, waren gematigd enthousiast.

Infogrames-bestuursvoorzitter Bruno Bonnell waarschuwde donderdag voor al te hoge verwachtingen. "Ik ben er zeker van dat we verdeelde kritieken zullen krijgen". Mocht het spel een mislukking worden, dan betekent dit niet het einde van de onderneming, aldus Bonnell. 'Slechts' 15 tot 17 procent van Atari's omzet moet uit 'Enter the Matrix' komen. Een kaskraker kan Infogrames wel gebruiken. Op een jaaromzet van 770 miljoen euro drukt nog altijd een schuldenlast van 435 miljoen euro, een erfenis van het acquisitiebeleid in 1999 en 2000. De groei moet nu door de studio's worden ontwikkeld.