Greetz.nl verliest zaak van Hallmark

AMSTERDAM - Het Nederlandse Greetz.nl, een online platform voor het maken en versturen van wenskaarten, heeft een kort geding tegen het Benelux-onderdeel van de Amerikaanse kaartengigant Hallmark verloren.

Dat bleek donderdag uit een uitspraak van de rechtbank in Amsterdam. De zaak ging om een toepassing waarbij een consument eerst online een kaart vormgeeft en hem daarna via de gewone post laat versturen. De twee bedrijven werkten sinds 2004 samen, maar Hallmark wil een einde maken aan de samenwerking.

Schending

Greetz.nl heeft sterke vermoedens dat het Amerikaanse concern nu een eigen online service gaat opzetten en daarbij gebruik gaat maken van kennis die het heeft opgedaan bij Greetz. Greetz vindt dit schending van de afspraken.

"Volgens onze contracten mag Hallmark minimaal twee jaar geen soortgelijk platform ontwikkelen, exploiteren of laten exploiteren", aldus Johan van Vulpen, een van de oprichters van Greetz. "Wij hebben de afgelopen drie jaar goed samengewerkt en al onze kennis en technologie gedeeld. Die lijkt nu gebruikt te worden."

Schadeplichtig

De rechter oordeelde dat Hallmark door de samenwerking inderdaad een voorsprong heeft als het Amerikaanse concern zijn eigen zogeheten POD-dienst gaat opzetten. Dat maakt Hallmark volgens de rechtbank "mogelijk schadeplichtig, maar rechtvaardigt geen algemeen verbod".

Innovaties

Van Vulpen reageerde teleurgesteld op het vonnis en liet weten dat Greetz nadenkt over vervolgstappen. "Als Nederlands bedrijf is het zuur dat de rechter het grote Amerikaanse Hallmark in het gelijk stelt, terwijl zij zich niet aan de afspraken houden", zei hij. "Het is onbegrijpelijk dat bescherming van nieuwe ideeën en innovaties hier blijkbaar het onderspit moet delven."

Bij het Nederlandse bedrijf werken 45 mensen. Vorig jaar behaalde Greetz.nl een omzet van ongeveer 5 miljoen euro. Hallmark behaalde in 2006 met bijna 30.000 mensen een omzet van 4,1 miljard dollar.

Tip de redactie