SCHIPHOL - Het aantal mensen dat wereldwijd draadloos internet via Wi-Fi, neemt sterk toe. In het laatste kwartaal van vorig jaar werden circa 5 miljoen Wi-Fi-kaartjes verkocht. Dat is een verdubbeling ten opzichte van dezelfde periode in 2001. De diverse soorten Wi-Fi-kaartjes geven internettoegang op bijvoorbeeld zak- of draagbare computers.

De verkoopcijfers werden donderdag bekendgemaakt door de Wi-Fi Alliance, een samenwerkingsverband dat in 1999 is opgericht om Wi-Fi te promoten als open standaard voor draadloos internet. De alliantie heeft ongeveer tweehonderd leden waaronder de computernetwerkbouwer Cisco Systems, softwaregigant Microsoft, mobieltjesfabrikant Nokia en elektronicaconcern Philips.

Bij Wi-Fi (de afkorting voor Wireless Fidelity) communiceren computers met elkaar via een speciale radiofrequentie. De bandbreedte - de hoeveelheid informatie die kan worden verzonden - is veel groter dan via modem, kabel- of ADSL-aansluiting.

Hotspots

Wi-Fi blijkt vooral populair in en rond de woning. "Het gebruik is vijf keer hoger dan op de zakelijke markt", stelde directeur marketing Brian Grimm van Wi-Fi Alliance donderdag. Daarnaast groeit het aantal zogenoemde 'hotspots'. Zo kunnen reizigers op bijvoorbeeld Schiphol en Eindhoven Airport internetten via Wi-Fi. Ook steeds meer hotelketens bieden de dienst aan.

De alliantie verwacht dat de groei van Wi-Fi-gebruik 'explosief' doorzet. Volgens Grimm loopt Europa zijn achterstand op Noord-Amerika en koploper Japan in. "Dat heeft alles te maken met het aanbod en de stijgende populariteit van draagbare computers. Verder bouwen meer fabrikanten er standaard Wi-Fi in."

Virtuele gemeenschappen

Het is Grimm opgevallen dat Nederland 'een hele sterke groep' van Wi-Fi-liefhebbers kent. Veel particulieren verenigen zich in buurtnetwerken of sluiten zich aan bij vituele gemeenschappen. Een voorbeeld is MiWiFi.nl van de draadloze internetaanbieder HubHop.

"We hebben nu zo'n 1700 leden, die hun Wi-Fi-verbinding openstellen voor anderen", vertelde Ralph de Swart van Hubhop. Het bedrijf, waarin telecomconcern KPN een controlerend belang heeft, richt zich daarnaast op het uitrollen van hotspots.

Minpunt in Nederland vindt de Amerikaan Grimm de veelal hoge prijs van Wi-Fi-gebruik op publieke plekken. "Ik heb getallen gezien van 20 tot 30 euro voor 24 uur toegang. Dat is veel duurder dan in Amerika." Hij verwacht dat de prijzen dalen naarmate het aantal gebruikers stijgt.