De Tweede Kamer schrijft de ov-chipkaart niet af. De oplopende kosten van de beoogde opvolger van de strippenkaart als landelijk vervoersbewijs baren echter steeds meer zorgen.

PvdA, CDA en VVD hielden woensdag na het horen van verschillende partijen voorlopig vast aan de invoering van de kaart. De beveiliging ervan rammelt, bleek opnieuw door toedoen van hackers.

Kosten

De vraag is welke extra kosten gemoeid zijn met de oplossing van dat probleem en wie daarvoor opdraait, stelde CDA-fractiewoordvoerder Jan Mastwijk. Daarover wil hij staatssecretaris Tineke Huizinga (Verkeer) aan de tand voelen. De Kamer overlegt donderdag met haar over het dossier.

SP

De SP is het doormodderen zat en wil een nieuwe en veiligere kaart, maar staat daar alleen in. GroenLinkser Wijnand Duyvendak stelde wel dat het project "wankelt", omdat de financiële risico's niet zijn afgedekt.

VVD

Volgens de VVD zijn die risico's echter veel groter als er een nieuwe chipkaart moet komen. Directeur Pedro Peters van het Rotterdamse vervoerbedrijf RET hield de verkeersspecialisten immers voor dat de RET door het weer toenemende zwartrijden maandelijks 200.000 euro aan inkomsten derft.

De ov-chipkaart moet paal en perk stellen aan het zwartrijden. De PvdA "schrok" van dat bedrag.

Vervoerders

De commerciële vervoerders Arriva, Veolia en Connexxion lieten bij monde van Arriva-directeur Anne Hettinga weten dat zij voorlopig stoppen met investeringen in de ov-chipkaart tot over drie weken duidelijk is wat de extra kosten zijn en hoe die verdeeld worden. Dan moeten er bindende afspraken liggen, zo zei Hettinga na overleg op het ministerie.