BRUSSEL - De Europese Comissie heeft Google dinsdag toestemming gegeven voor de overname van het online advertentiebedrijf Doubleclick. Het bedrijf heeft de overname afgerond.

De samenvoeging van beide Amerikaanse bedrijven heeft weinig risico voor consumenten, aldus onderzoek in opdracht van Europees Commissaris Neelie Kroes (Concurrentie).

Google wil 3,1 miljard dollar (circa twee miljard euro) betalen voor Doubleclick, dat gespecialiseerd is in banners. Op dat terrein is Google nog niet erg actief.

Eerder keurde de Amerikaanse handelswaakhond FTC de overname al goed.

Privacy

Kroes heeft alleen de gevolgen van de overname voor de concurrentiepositie van Google onderzocht. De Eurocommissaris heeft zich, net als eerder de FTC, niet gebogen over de bezwaren die veel privacyorganisaties tegen de overname hebben ingediend.

Google en Doubleclick verzamelen beide grote hoeveelheden informatie over internetgebruikers. Critici vrezen dat Google na de overname te veel persoonlijke gegevens in handen krijgt.

Afgerond

Google maakte kort na de beslissing van Kroes bekend dat de overname is afgerond. "Met deze overname bezit Google nu het leidende platform voor beeldadvertenties waardoor we in staat zijn om snel verbeteringen op het gebied van technologie en infrastructuur op de markt te brengen", aldus topman Eric Schmidt van het bedrijf.

"Hierdoor zal de effectiviteit, meetbaarheid en prestaties van digitale media drastisch verhoogd worden voor uitgevers, adverteerders en bureaus en zo ook de relevantie van advertenties voor gebruikers."