AMSTERDAM - Nederland is een online muziekdienst rijker. Jaha.nl is een digitale muziekwinkel waar muziek voorlopig niet gedownload kan worden, maar alleen gestreamd.

Jaha.nl lijkt een beetje op het populaire Last.fm, maar volgens eigenaar Nico Kreuning, voormalig commercieel directeur bij Radio 538, is er een belangrijk verschil: "Bij Last.fm kun je zoeken naar een artiest maar dan krijg je muziek te horen die er op lijkt. Bij ons krijg je gewoon de muziek die je horen wilt."

De website biedt op abonnementsbasis toegang tot 1.5 miljoen nummers, Kreuning heeft daartoe contracten afgesloten met alle grote platenlabels. Het downloaden van de liedjes is nog niet mogelijk. Kreuning: "in de toekomst moet dat wel kunnen, we werken er nog aan."

DRM

De gedownloade muziek zal niet te beluisteren zijn op iPods aangezien Jaha gebruik maakt van het DRM systeem van Microsoft. iPods kunnen daardoor de muziek die bij Jaha is aangeschaft niet afspelen. De redenen om voor Microsofts DRM te kiezen zijn puur van technische aard volgens Kreuning.

Om te voorkomen dat Jaha-abonnees hun mp3-spelers volgooien na slechts een maandtermijn te hebben betaald, moeten ze minstens eens per maand hun speler koppelen aan Jaha. Gebeurt dat niet, dan wordt de muziek onbruikbaar.

Kreuning gelooft heilig in zijn dienst. Hoewel Ilsemedia vorig jaar de site download.nl sloot wegens gebrek aan succes, wat te maken had met de impopulariteit van DRM, en Yahoo zijn muziekdienst overdeed aan Rhapsody ziet hij kansen.

Marktaandeel

"Rhapsody heeft in de VS een behoorlijk marktaandeel en mijn idee is dat mensen er gewoon mee aan de slag moeten gaan, onze testgebruikers waren erg enthousiast. 1,5 miljoen nummers klinkt als een hoop, maar je komt er pas achter hoeveel het is door het daadwerkelijk te gaan gebruiken."

Jaha zoekt samenwerking met Mobilaria, van onder meer ex-Radio538 directeur Erik de Zwart, om de dienst ook via mobiele telefoons aan te kunnen bieden. Die telefoons moeten dan wel toegang tot internet bieden.

Winkels

Ook ziet Kreuning er wel wat in om bedrijven en winkels op de dienst aan te sluiten zodat zij muziek van hun eigen voorkeur in hun pand of winkel kunnen draaien. "Op dit moment hebben we daar de rechten echter nog niet voor, maar we zijn er mee bezig," zegt hij.

De site is vooralsnog enkel te bezoeken via de webbrowser InternetExplorer, gebruikers van andere browsers komen er niet op. Kreuning wil de dienst in de toekomst ook toegankelijk maken via andere browsers.

Kreuning is tevreden als de dienst binnen een half jaar tien- tot twintigduizend betalende abonnees heeft.