AMSTERDAM - Kabelbedrijf UPC hoeft de oude reclamecampagne over zijn internetdienst Chello niet te rectificeren. Dat heeft de voorzieningenrechter in Amsterdam vrijdag bepaald. In televisie- en dagbladreclames stelde UPC dat Chello "ADSL van KPN te snel af" was. In een kort geding eiste KPN een verbod en rectificatie.

Inmiddels zijn er al nieuwe reclames over Chello in omloop, maar in de oude uitingen vergeleek UPC de downloadsnelheid van Chello met het tempo van KPN's internetdiensten. UPC baseerde de publiciteitscampagne op een onderzoek van www.speedtest.nl. KPN stelde dat de campagne ontoelaatbaar was. Volgens de rechter was de gebruikte slogan in zijn algemeenheid echter juist.

KPN verweerde zich tegen de UPC's stelling in de reclames dat Chello "tot tweemaal zo snel" was in vergelijking tot het KPN-netwerk. Dat klopte niet, vond KPN, omdat het telecombedrijf zijn netwerk had verbeterd. De rechter gaf KPN hierin gelijk, maar vond rectificatie zijn doel voorbijschieten, omdat Chello gemiddeld nog steeds tot ongeveer 1,8 maal zo snel zou zijn.

De rechter tikte UPC nog wel op de vingers voor het televisiespotje. UPC had duidelijker moeten melden dat UPC alleen internetproducten vergeleek die minder dan 60 euro kosten.