AMSTERDAM - Newconomy is niet meer. De ICT-dienstverlener verandert per direct de naam in Real Time Company (RT Company). De oude naam is volgens het bedrijf "niet meer passend door de veranderde marktomstandigheden en strategie". Newconomy maakte dat donderdag bekend tijdens de aandeelhoudersvergadering.

Het ICT-bedrijf lijkt met de naamsverandering af te willen rekenen met het verleden. De onderneming wil zich volledig toeleggen op de ICT-dienstverlening en laat internet links liggen.

Newconomy was een van de boegbeelden van de internethype eind jaren negentig. Toen de internetbel uiteen spatte, ging het bedrijf van internetgoeroe Maurice de Hond genadeloos onderuit. De Hond richtte Newconomy op in 1998. Nadat het bedrijf in de rode cijfers was gedoken, trok De Hond in augustus 2001 de deur achter zich dicht.

Tijdens de aandeelhoudersvergadering maakte Newconomy tevens de cijfers over het eerste kwartaal bekend. De omzet kwam uit op 9 miljoen euro. Het verlies bedroeg een half miljoen euro, tegenover een verlies van 68.000 euro in het eerste kwartaal van 2002. De winst voor belasting en afschrijvingen was 140.000 euro. De directie van het bedrijf verwacht in 2003 "een positieve aangepaste winst" te behalen.