AMSTERDAM - Slogans die gebruikt worden in advertenties kunnen nu ook als merk geregistreerd worden, dat heeft het Europese Hof van Justitie bepaald. Met deze bepaling moet voorkomen worden dat slogans worden geïmiteerd of overgenomen door andere bedrijven. Op Europees niveau ontbraken hierover nog duidelijke regels.

In Nederland is daarover ook onlangs duidelijkheid gekomen. De zaak speelde twee maanden geleden nog in het kort geding dat de site Startlink.nl had aangespannen tegen KPN. Startlink maakte bezwaar tegen het gebruik door KPN van de slogan 'vinden zonder zoeken'.

Het bedrijf eiste daarom geld van KPN omdat ze een nieuwe reclamecampagne zouden moeten verzinnen. "De kracht van de slogan is nu weg en je wil mensen niet in verwarring brengen", aldus Startlink-woordvoerder Phileas Fox in juni.

Op 10 oktober bepaalde de rechter dat KPN met het gebruik van de slogan inbreuk maakte op het merkrecht van Startlink.nl.

/NETStartlink wint ruzie om internetsloganStartlink.nl klaagt KPN aan