NAARDEN - De tijd van ongedwongen rondsnuffelen op internet is voorbij. Mensen surfen niet meer, ze hebben een compleet bestaan online. Dat bleek donderdag uit de resultaten van een internationaal onderzoek van Microsoft naar het gebruik van internet.

Ruim 16 procent van de tijd die mensen besteden aan media, wordt online doorgebracht. Uit het onderzoek van de Microsoft Online Services Group blijkt dat mensen hun offline leven steeds meer nabootsen op internet.

"Internetten is geen op zichzelf staande activiteit meer, het is diep verweven in ons dagelijks bestaan", aldus de onderzoekers.

Communicatie

Internet wordt nog steeds voornamelijk gebruikt om te communiceren; ruim 41 procent van de tijd online wordt besteed aan communicatie. Op de tweede plaats staat informatieverzamelen (35 procent van de tijd).

In 14 procent van de tijd op internet zijn mensen bezig met financiële transacties. Entertainment (9 procent) en creatie (3 procent) zijn ook veel gebruikte redenen om online te zijn.

Basisemoties

Internetgebruikers ervaren volgens Microsoft verschillende basisemoties bij bepaalde activiteiten. Die lopen uiteen van goed tot slecht, lichtzinnig tot serieus, verveeld tot nieuwsgierig en van ruimdenkend tot gefrustreerd.

Het soort activiteit op internet hangt sterk samen met het moment van de dag. Het internetgebruik begint te stijgen vanaf een uur of negen 's ochtends naar het midden van de dag.

Een tweede piek heeft plaats tussen zes en tien uur 's avonds. Gedurende de dag verandert het doel van het internetten en de bijbehorende emotie.

Ochtend

Volgens het onderzoek beginnen mensen de ochtend in een zakelijke, transactiegerichte gemoedstoestand. Later op de middag verandert die toestand in informatiegericht en gedurende de avond raakt men steeds meer geïnteresseerd in entertainment en ontspanning op het net.

Nederland

Uit het op Nederland toegespitste deel van het onderzoek blijkt dat Hollanders als zij 's ochtends de computer aanzetten als eerste zoeken naar informatie (bijvoorbeeld nieuws of achtergronden). Later op de avond is er weer een piek in informatie-activiteiten.

Meer dan driekwart van de Nederlanders op het web surft in de avond en nacht, en dan vooral op zoek naar entertainment. De meerderheid is in een nieuwsgierige bui wanneer zij over het web surfen, bijna een derde zegt er echter verveeld van te raken.

Reclame

Verder blijkt dat de helft van de Nederlanders open staat voor reclame tijdens het internetten. Ruim 19 procent geeft aan te reageren op online advertenties zolang die een aantrekkelijk aanbod hebben of iets gratis weggeven.