AMSTERDAM - De internetgiganten Microsoft, America Online en Yahoo trekken gezamenlijk ten strijde tegen ongewenste e-mail, spam. De drie bedrijven maakten bekend dat ze op technisch gebied gaan samenwerken en elkaars kennis gaan gebruiken om spam een halt toe te roepen.

Uit een Amerikaans onderzoek bleek onlangs dat de gemiddelde internetgebruiker 110 ongewenste berichten per week ontvangt. "Spammers zijn de aartsvijanden", zei America Online-woordvoerder Nicholas Graham.

Voor de internetbedrijven, samen goed voor tientallen miljoenen e-mailgebruikers, betekent de samenwerking meer dan alleen service aan de gebruikers. Ongewenste e-mail, van reclame voor leningen en creditcards tot aansporingen lid te worden van sexsites, kost de internetondernemingen veel geld en tijd. De ongewenste data belast netwerken en servers.

Rechtszaken

Volgens een zegsman van Microsoft moet er een coalitie ontstaan tegen spam. De bedrijven willen gezamenlijk een manier vinden om ongewenste mail te blokkeren en gaan nauwer samenwerken met justitie. Ook wordt het lastiger e-mailadressen aan te maken voor spamdoeleinden.

Ondanks alle inspanningen verwachten Microsoft, Yahoo en AOL niet dat ze spam compleet kunnen weren. "Het is als de verkoudheid van het internet", meent een AOL-zegsman. "Het zal er altijd wel zijn, net als belastingen of slecht weer."Woensdag begint in Washington DC een driedaagse conferentie over het tegengaan van spam.