AMSTERDAM - Sociale media, zoals Hyves en Wikipedia, trekken steeds meer bezoekers op het Nederlandse deel van internet. Toch blijven Google.nl, Startpagina.nl en Marktplaats.nl de best bezochte websites.

Dat blijkt uit de jaarlijkse ranglijst van onderzoeksbureau Multiscope. Op de vierde plaats van de top-twintig staat de hoogste binnenkomer: de lokale versie van Microsofts portaalsite live.com. De softwaregigant uit Redmond is ook in de lijst vertegenwoordigd met msn.com (5), hotmail.com (13) en msn.nl (18).

Multiscope noemt de opkomst van sociale mediasites de belangrijkste trend van 2007. De Nederlandse editie van internetencyclopedie Wikipedia (7, vorig jaar 10), vriendennetwerk Hyves (8, vorig jaar 56) en web-log.nl (14, vorig jaar 18) staan in de top-twintig, en ook sites als Youtube, Digg, Google Video en Flickr trekken veel bezoekers.

Nieuwssites

NU.nl (10) steeg drie plaatsen ten opzichte van 2006 en is daarmee de best bezochte nieuwssite. Ook RTL.nl (20) handhaaft zich ondanks een daling van 9 plaatsen nog net bij de eerste twintig. Telegraaf.nl (23) valt daar wel uit.

Behalve het ochtendblad behoren eBay (39), Speurders.nl (33) en Routenet.nl (31) tot de verliezers: ook zij zakten uit de top-twintig.

Marktleiders

Volgens Multiscope laat de ranglijst zien dat internetters steeds vaker kiezen voor de marktleider in een bepaald segment. Zo is Google verder gegroeid binnen de zoekmachines, is Marktplaats uitgelopen op Speurders.nl en eBay.nl, en heeft NU.nl het gat met andere nieuwssites vergroot.

De ranglijst van Multiscope is overigens niet onomstreden. Zo is op basis van cijfers van Stichting Internetreclame (STIR) een heel andere lijst samen te stellen.