Reclame-inkomsten zoekmachines flink gestegen

AMSTERDAM - In 2002 bedroegen de online reclamebestedingen op zoekmachines 1,1 miljarddollar. In 2000 was dat nog 500 miljoen. Zo`n 86 procent van de geheleinternetpopulatie, ofwel 124 miljoen mensen, maken elke maand gebruik vanzoekmachines, zo blijkt uit onderzoek van Gartner/G2.

Naar aanleiding vanklachten van bezoekers die bij hun zoekopdrachten een eindeloze hoeveelheidbanners en pop-up reclame te verwerken krijgen, hebben zoekmachines als Googleen Overture en portals als About.com en Citysearch maatregelen aangekondigd diede reclame voor bezoekers relevanter moeten maken. De maatregelen komen op eenmoment dat reclame op zoekmachines nog populair is bij adverteerders.

Google lanceert een content-targeting systeem dat de reclameboodschappen vanzijn 100.000 adverteerders op basis van semantische contentanalyse doorstuurtnaar geschikte sites. Volgens Andrew Goodman van Page Zero Media, eenadviesbureau voor "search engine optimization", maakt Google door dezemaatregel eindelijk een begin met de hypertargeting die online adverteerdersaltijd beloofd was.

Tip de redactie