AMSTERDAM - Vriendensite Facebook heeft een gericht advertentieprogramma gelanceerd. Leden krijgen op hun homepage op de site advertenties te zien, die zijn afgestemd op hun interesses en bezigheden online.

Dat maakte het sociale netwerk woensdag bekend in een blogposting. De reclame moet voor gebruikers minder storend zijn, en is ook voor adverteerders aantrekkelijker dan lukraak geplaatste banners.

Wie bijvoorbeeld op Facebook meldt dat hij liefhebber is van een bepaalde band, kan reclame voor diens laatste cd te zien krijgen.

Beacon

Facebook hoopt ook gebruikers zelf als reclamemakers in te kunnen zetten. Sites die zijn aangesloten bij het systeem Facebook Beacon kunnen hun gebruikers de mogelijkheid bieden om informatie over hun doen en laten in hun Facebookprofiel te posten. Wie bijvoorbeeld een film huurt bij online videotheek Blockbusters, kan Blockbusters daarvan melding laten maken in zijn profiel. Dat bericht verschijnt dan automatisch op de Facebookpagina van al zijn vrienden.

Privacy

Facebook belooft geen persoonlijke informatie over zijn gebruikers te delen met adverteerders. Toch maken critici zich zorgen over de stap. Het is bijvoorbeeld nog niet duidelijk of Facebookgebruikers Beacon volledig kunnen uitschakelen.

Mogelijk wordt, ook als een gebruiker geen meldingen in zijn profiel laat plaatsen, informatie over online koopgedrag uitgewisseld tussen Facebook en de partnersite.

Microsoft

De totale waarde van de sociale vriendensite, die ruim 50 miljoen actieve gebruikers zegt te hebben, wordt geschat op zo'n vijftien miljard dollar. Microsoft betaalde onlangs 240 miljoen dollar voor een aandeel van 1,6 procent in het netwerk.

Onderdeel van de deal tussen Microsoft en Facebook was de verlenging en uitbreiding van een advertentieovereenkomst tussen de twee bedrijven.