AMSTERDAM - Microsoft heeft Google verslagen in de strijd om een aandeel in Facebook. Het softwarebedrijf betaalt 240 miljoen dollar voor een belang van slechts 1,6 procent in het sociale netwerk.

Dat is beduidend minder dan de 5 procent waarvan eerder werd gesproken. Met die aankoop zou een bedrag van 750 miljoen dollar gemoeid zijn geweest. De deal werd woensdagavond bekendgemaakt.

Ook Google zou naar verluidt op een belang in Facebook hebben geaasd. In de markt van vriendensites is het bedrijf slecht vertegenwoordigd. Het was met Orkut ooit een van de eersten die met sociale netwerken experimenteerde, maar die site wordt - buiten Brazilië en India - nauwelijks gebruikt.

Vijftien miljard

Het aankoopbedrag brengt de geschatte totale waarde van Facebook op zo'n vijftien miljard dollar. Facebook werd in 2004 opgericht door Harvard-student Mark Zuckerberg en is een van de snelst groeiende sociale netwerksites, met tussen de veertig en vijftig miljoen gebruikers. Dagelijks zouden daar momenteel zo'n 200 duizend nieuwe profielen bij komen.

Applicaties

Facebook dankt die populariteit onder meer aan de beslissing, eerder dit jaar, om zijn platform te openen voor externe ontwikkelaars. Zowel bedrijven als hobbyisten kunnen kleine toepassingen ontwikkelen die Facebookgebruikers kunnen integreren in hun profiel. Daarvan zijn inmiddels zo'n vierduizend gemaakt.

Andere sociale netwerksites, zoals marktleider Myspace en het Nederlandse Hyves, hebben inmiddels vergelijkbare stappen aangekondigd.

Advertenties

Onderdeel van de deal tussen Microsoft en Facebook is de uitbreiding van een advertentieovereenkomst tussen de twee bedrijven. Microsoft gaat exclusief en wereldwijd de advertenties op de profielensite verkopen. Dat deed het bedrijf in de Verenigde Staten al langer. Die overeenkomst is verlengd tot 2011.

Doubleclick

Er was Microsoft veel aan gelegen om de overeenkomst binnen te halen. Het bedrijf heeft een inhaalslag te maken op de online advertentiemarkt, waar Google een dominante positie inneemt. De zoekgigant kocht eerder dit jaar advertentiebedrijf Doubleclick, dat ook in de belangstelling van Microsoft stond.