'Al-Jazeera' populairder dan 'seks' op internet

AMSTERDAM - Ook al is hij dan bijna voortdurend offline, toch behoorde de website van deArabische nieuwszender Al-Jazeera vorige week tot de meest gezochte sites opinternet.

De portaalsite Lycos meldde dat 'Al-Jazeera' en spellingsvariaties daaropvorige week de populairste zoektermen waren, drie keer zoveel ingevoerd als'seks'. De meest gebruikte zoekmachine op internet, Google, zei dat'Al-Jazeera' in de laatste week van maart de grootste stijging in populariteitvertoonde. Google stelt geen absolute ranglijsten op van zoektermen.

Al-Jazeera heeft zijn hoofdkantoor in de Golfstaat Qatar en wordt gefinancierddoor de regering van dat land. Toch is de zender een uitzonderlijkonafhankelijke stem in de Arabische wereld. De website van Al-Jazeera,www.aljazeera.net, trok de aandacht van internetsurfers toen hij beelden van deIraakse televisie van gedode en gevangengenomen Amerikaanse soldaten toonde.

Amerikaanse zenders hadden afgesproken geen beelden van lijken uit te zenden.Al-Jazeera voldeed wel aan het Amerikaanse verzoek om te wachten met het tonenvan de doden totdat de betrokken families op de hoogte waren gebracht.

Hackers

Vorige week maakte een groep hackers die zich de Freedom Cyber Force Militianoemen de nieuwe Engelstalige site van Al-Jazeera al na een dag ontoegankelijkdoor de site te overladen met valse verzoeken om informatie. Surfers werdenomgeleid naar een website met een afbeelding van de Amerikaanse vlag en deboodschappen: 'Laat Vrijheid Zegevieren' en 'God zegene onze troepen'.

JoanneTucker, redactrice van english.aljazeera.net, zei dat de site zo snel mogelijkweer online zal zijn en dat stappen worden genomen om de site tegen hackers tebeschermen. Ook de nieuwssite www.arabia.com uit de Verenigde ArabischeEmiraten werd vorige week gehackt.

Het internet wordt enorm veel gebruikt om informatie over de oorlog in Irak tekrijgen. Gedurende de eerste zes dagen bezocht 10 procent van de Amerikaansesurfers een buitenlandse nieuwssite. Eén op de drie bezocht sites vanAmerikaanse tv-zenders voor nieuws over de oorlog.

Al-Jazeera staat intussen al niet meer alleen. Ook de Libanese privé-krantDaily Star, de Saudische staatszender Arab News en de Jordaanse staatskrant TheJordan Times proberen het Westen via een Engelstalige website een Arabischekijk op de zaken te bieden.

/LINK
http://www.aljazeera.net
http://english.aljazeera.net
http://www.jordantimes.com
http://www.arabnews.com
http://www.dailystar.com.lb
http://www.arabia.com/english

Tip de redactie