AMSTERDAM - In plaats van een klassieker als 'Even Apeldoorn bellen', 'Biertje?' of 'Bloemen houden van mensen' is de beste slogan aller tijden 'Wij van Wc-eend adviseren Wc-eend'. De afgelopen maand stemde 46 procent van de 12.500 kiezers op internet op de leus van de toiletreiniger. Dat gebeurde na een oproep van weblog GeenStijl.

Dat organisatie van de verkiezing, het Genootschap Voor Reclame (GVR), maakte woensdag de uitslag bekend.

Heinekens' Biertje? eindigde in de verkiezing op de tweede plaats. Het genootschap vermoedt dat de klassieker de prestigieuze titel in de wacht zou hebben gesleept als GeenStijl zich niet met de verkiezing had bemoeid. GeenStijl spoorde in een tegencampagne mensen aan op de slagzin van de wc-reiniger te stemmen.

Stemmen

Bezoekers konden op de website stemmen op twintig slagzinnen. 'Even Apeldoorn bellen' van de bekende verzekeraar uit die stad, eindigde als derde.

Slogans die de top 3 niet haalden waren onder meer: 'Een beetje vreemd maar wel lekker', 'Zo nu eerst een Bavaria', 'Bloemen houden van mensen' en 'U moet de groenten van Hak hebben'.

SIRE

GeenStijl frustreerde twee maanden geleden ook een internetverkiezing van SIRE (Stichting Ideële Reclame). Die bood ter gelegenheid van zijn 40-jarig bestaan Nederlanders de mogelijkheid het onderwerp van een nieuwe SIRE-campagne te bedenken.

GeenStijl riep op massaal te vragen om een campagne over boterhamworst met gezichtjes. Boterhamworst stond lange tijd op nummer een in de verkiezing.

Invloed

De eerste campagne waar GeenStijl zijn invloed aanwendde was 'Name your flavour' van Doritos; de GeenStijl-chips stond anderhalf jaar in het schap. Doel van GeenStijl.nl is simpelweg aan te tonen dat internetverkiezingen makkelijk te manipuleren en dus niet betrouwbaar zijn.

Zo wordt de in 1992 overleden voormalige bokser Bep van Klaveren vrijdag waarschijnlijk verkozen tot Rotterdammer van het jaar.

Wederom met dank aan GeenStijl. Ook al is het geintje nu bekend, ermee stoppen doet de site niet. "Het blijft leuk om af en toe te pesten", aldus directeur Dominique Weesie.

Jammer

Het reclamegenootschap, dat het Slagzinnenregister met ruim 3000 slogans beheert, vindt het jammer dat de verkiezing niet zuiver is.

"Een volgende keer gaat dat niet meer via internet." Overigens vindt het GVR de slogan over de wc-eend wel een goede keus. "Anders was die niet genomineerd", aldus een woordvoerster.

Verbaasd

De afgevaardigden van Wc-eend toonden zich zeer verbaasd over hun winst. "We zijn verbaasd dat we überhaupt genomineerd waren", zei een marketingmedewerker van Wc-eend. De slogan werd in 1996 voor het laatst gebruikt.