RIJSWIJK - Meer dan de helft van de Nederlanders wil dat de RFID-chip op producten 'uitgaat' als het product is gekocht. Dat blijkt uit een enquête die de Consumentenbond hield onder 2000 mensen.

De chip is de opvolger van de streepjescode en magneetstrip, en verzamelt veelal ongemerkt informatie voor leveranciers, werkgevers en overheid.

Bijna een op de vier Nederlanders heeft al zo'n indentificatiechip, vaak zonder dat te weten. Er zit er bijvoorbeeld een in het nieuwe paspoort en identiteitsbewijs. De RFID-chip komt waarschijnlijk de komende tijd in allerlei producten.

Uit

Uit het onderzoek blijkt dat twee derde van de geënquêteerden wil weten of er een RFID-chip in een product zit. Meer dan de helft wil dat de winkelier standaard de chip 'uit' zet na de aankoop van het product.

Privacy

Op het gebied van privacy brengt de chip risico's met zich mee. Consumenten kunnen worden herkend en hun gedrag kan worden gevolgd. Het gevaar van misbruik ligt dan op de loer.

De Consumentenbond is voor een systeem waarbij de consument zelf kan aangeven of de chip na aankoop 'aan blijft' of 'uit gaat' Op die manier kan de koper aangeven dat hij later herkend (of niet) wordt dat hij die producten heeft.

Voordelen

Aan de chip zitten ook voordelen voor de consument. Zo hoef je bijvoorbeeld in de supermarkt voor het afrekenen de producten niet meer uit je winkelwagentje te halen. En kunnen de garantie en reparatiegeschiedenis van bijvoorbeeld een digitale camera worden bijgehouden in het product zelf.