HANNOVER - Mobiele telefoontjes in alle kleuren van de regenboog, opgetuigd met camera's en kekke kleurenschermpjes. In die telefoons, die minder vaak hoeven te worden opgeladen, zit steeds meer geheugenruimte. De modieuze toestellen vormen als het aan de aanbieders ligt de opmaat voor snel mobiel internet.

Dat was de kernboodschap de afgelopen week op 's werelds grootste elektronicabeurs Cebit in het Duitse Hannover. Bijna de gehele branche maakte zijn opwachting in uitbundige en vooral immense stands. Kosten noch moeite zijn gespaard.

Onzekerheid

Achter alle hippe presentaties ging echter onzekerheid schuil. De Cebit (tot en met 19 maart) is de generale repetitie voor de telecomsector. Dit jaar worden in Europa op grote schaal de eerste netwerken voor snel mobiel internet (UMTS) geïntroduceerd. UMTS moet slagen, want vele telecombedrijven betaalden een fortuin voor licenties waarmee ze aan de slag kunnen. Halverwege dit jaar wil KPN experimenteren met de nieuwe techniek. Dat gebeurt waarschijnlijk in Den Haag.

Eén bedrijf, KPN-partner NTT DoCoMo, heeft inmiddels praktische ervaring met snel internet. De Japanse onderneming was op de beurs relatief onopvallend aanwezig, ingesloten door de stands van KPN-dochter E-Plus. De Japanners lanceerden een toestel waarmee korte filmpjes afgespeeld, opgenomen en verstuurd kunnen worden.

Blikkerig

Alleen was het afspelen van het filmpje blikkerig. De beelden liepen niet vloeiend in elkaar over. Deze techniek staat nog in de kinderschoenen. Het was niet mogelijk om filmpjes af te spelen die langer duren dan een minuut. Zelf film maken kan slechts enkele seconden. Deze ontwikkeling is echter wel de opmaat voor betere technieken. In de komende jaren zal de lengte van de filmpjes en de kwaliteit verder verbeteren.

Zit de consument eigenlijk wel te wachten op een dergelijk product? Volgens NTT Docomo wel. "Mobiel internet heeft bij ons een enorme vlucht genomen", aldus een woordvoerder. "We hebben de afgelopen jaren meer dan 37 miljoen internetklanten binnengehaald. Met dergelijke aantallen hebben we meer dan genoeg reden om te kijken naar nieuwe producten."

Makkelijk

Bij O2 lopen ze wat minder hard van stapel. "Wij maken diensten die de klant graag wil", zei F. Wienstroth van de onderneming. "Daarbij denken wij dat juist de toepassingen het allerbelangrijkst zijn. Er is niet een programma dat alle andere verdrukt. Wij zien dat consumenten een verschillend aanbod willen hebben. Ze willen muziek binnen kunnen halen, spelletjes doen en op zoek gaan naar informatie. Dat alles moet makkelijk zijn. Daar gaat het om."

Daarover zijn de meningen verdeeld. Bij de introductie van de eerste mobiele telefoons kon niemand bedenken dat het versturen van sms-berichten zo populair zou worden. Zo is het ook met snel internet. De verschillende aanbieders zorgen voor een flinke hoeveelheid diensten in de hoop dat er één komt bovendrijven waar de branche mee verder kan. Als dat niet gebeurt, zijn de problemen niet te overzien.