AMSTERDAM - De Nederlandse internetgebruikers hebben voor 980 miljoen euro online gekocht. Dat is 77 procent meer dan in 2001. Dit blijkt uit de Online Shopping Monitor 2002-2, een onderzoek naar online consumentenbestedingen dat elk half jaar door Blauw Research en Thuiswinkel.org wordt uitgevoerd.

De 980 miljoen werd uitgegeven door 2,95 miljoen Nederlanders. Deze groep is met 31 procent gegroeid ten opzichte van vorig jaar. Ook het gemiddeld besteed bedrag per persoon is gestegen, met tien procent tot 102 euro. Aan reizen is het meeste besteed: 365 miljoen euro.

Daarnaast neemt de frequentie van het aantal bestellingen nog steeds toe, aldus Thuiswinkel.org. De groep online kopers die inmiddels gewend is om online te kopen, doet dit ook met steeds meer regelmaat, met name in productgroepen zoals levensmiddelen en entertainment producten. Ook de afgelopen decembermaand heeft duidelijk voor een hogere bestelfrequentie gezorgd in de tweede helft van 2002.

Thuiswinkel.org komt tot zijn cijfers op basis van een samenwerking met de aangesloten leden, inmiddels zijn dat er ongeveer honderd, waaronder Wehkamp, Kijkshop, Otto en Megapool. Aanvullend op deze cijfers heeft Thuiswinkel.org ook een "grootschalig consumentenonderzoek" uitgevoerd. Zakelijke e-commerce wordt niet meegenomen in de cijfers, evenmin de omzet uit online aandelenhandel en telebankieren.