AMSTERDAM - Het gebruik van widgets op populaire sociale sites en blogs is de laatste maanden sterk gegroeid. Voor Max Levchin, mede-oprichter van het succesvolle PayPal, reden om de manier van online adverteren op de schop te nemen.

Volgens metingen van ComScore maakten in mei bijna 220 miljoen mensen gebruik van widgets, kleine vensters die op een website kunnen worden aangebracht waarin bijvoorbeeld het laatste nieuws, de laatste sportuitslagen en foto's getoond kunnen worden.

Dat laaste is het gebied waarop Levchin zich concentreert. Met zijn nieuwe bedrijf Slide.com maakt hij het voor gebruikers mogelijk om hun foto's in diashowformaat in een widget te zetten, die over het hele internet verspreid worden.

Contracten

Levchin, die op zijn 23ste met PayPal begon en het bedrijf in 2002 voor 1.5 miljard dollar verkocht aan eBay, wil in de widgets reclame aanbrengen. Voor de gebruikers is het al langer mogelijk om de widgets op te vrolijken met decoraties als bloemen en sterren. Zij krijgen nu ook de keuze voor het wel of niet plaatsen van reclame's in hun widgets.

Slide.com heeft al enkele contracten weten te sluiten met grote adverteerders als Paramount Pictures, AT&T en Discovery Channel. Het effect op de online adverteerdersmarkt, waar jaarlijks meer dan 20 miljard dollar omgaat, mag dan ook niet onderschat worden.