AMSTERDAM - De prijsvechters Aer Lingus, Ryanair, SkyEurope en Jet2com zaten fout met hun online aanbiedingen. Tot die conclusie kwam de Reclame Code Commissie (RCC) nadat de Consumentenbond verschillende klachten tegen de reisorganisaties had ingediend.

Volgens de Consumentenbond waren de aanbiedingen misleidend en in overtreding van de Code Reisaanbiedingen. De RCC stelde de bond in het gelijk.

De consumentenorganisatie begon met het 'Meldpunt Reislokkertjes' een campagne tegen de misleidende advertenties. Uit onderzoek bleek dat de vier maatschappijen in april en mei reizen op hun websites aanboden waarbij niet de volledige prijs stond vermeld. De klant kwam pas tijdens het boeken achter de echte prijs, die door belastingen en toeslagen aanzienlijk hoger lag.

De RCC is van mening dat de prijsvechters ook op internet en niet alleen in de winkels en in gidsen de volledige prijzen moeten vermelden. Transavia.com en Wizzair kunnen binnenkort ook een uitspraak van de RCC verwachten.