AMSTERDAM - De Nederlandse overheid blijft achter met de praktische mogelijkheden voor elektronische dienstverlening vergeleken met veel andere Europese landen. Dat blijkt uit een EU-onderzoek naar e-government waaruit de Automatiseringsgids vrijdag citeert.

Nederland staat op de tiende plaats en moet landen als Zweden, Finland, Denemarken, Engeland, Spanje, Italië, Duitsland, Frankrijk en Portugal voor laten gaan.

Voor het onderzoek heeft Cap Gemini Ernst & Young in totaal 7400 websites van openbare instanties in zeventien Europese landen beoordeeld op het percentage van ?fundamentele publieke diensten? dat in online-vorm beschikbaar is.

Van de twintig onderzochte soorten interactie met de overheid scoren bijvoorbeeld inkomstenbelastingaangifte, een baan zoeken en BTW-afhandeling hoog.De eenvoudigste administratieve procedures worden het snelst op het web gezet, zo concludeerde de onderzoekers. Het verwerken van een bouwvergunning vraagt in de regel nogal wat aandacht en kan dus niet via internet.

Peloton

De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (NVG) zegt verrast te zijn door de resultaten van het onderzoek. "Ik moet erkennen dat Nederland niet voor in het peloton zit", verklaart VNG-woordvoerder Johannes van Veen. "Maar uiteindelijk gaat het erom of de consument tevreden is over de dienstverlening. Ik wil niet bediend worden via een elektronisch loket, maar via één met een persoon erachter."

Het is niet voor het eerst dat Nederland er niet zo goed uit komt. IDC stelde vorige week al dat de elektronische dienstverlening in onder andere Nederland achterblijft bij landen als Finland, Frankrijk, Italië en Spanje.