AMSTERDAM - Het Amerikaanse Google gaat zijn pijlen richten op de markt voor mobiele telefonie. De zoekgigant bereidt een bod van minimaal drie miljard euro voor op een bundel van frequenties die geschikt zijn voor mobiele telefonie en draadloos internet.

De Amerikaanse overheid besloot onlangs dat de frequenties geveild worden, maar heeft daar wel een aantal strikte voorwaarden aan verbonden. Google wil echter dat er een voorwaarde voor een 'open-markt' aan moet worden toegevoegd.

Software

De zoekgigant is alleen bereid een bod in te dienen als toegang tot de frequenties na de veiling weer verkocht mogen worden aan andere aanbieders. Op die manier zou er volgens Google een competitieve markt ontstaan.

Het internetbedrijf wil dat consumenten in de toekomst hun mobiele telefoon in de winkel kopen om vervolgens volledig zelf te kunnen bepalen welke mobiele aanbieder zij nemen en, voor Google nog belangrijker, welke software zij op hun telefoon installeren.

Wensen

"De consument wint pas wanneer zij op een open en competitief communicatienetwerk zelf kunnen kiezen welke telefoon en welke software zij willen gebruiken" liet Google-topman Eric Schmidt weten in een open brief, meldt de New York Times.

"Hoewel de veiling van de frequenties een stap in de goede richting is, schieten de voorwaarden voor de veiling tekort aan de wensen van de consument en het bedrijfsleven" vervolgde Schmidt zijn betoog.

Telefoon

Volgens de topman zal een open telecommunicatienetwerk internetgebruik op mobiele telefoons stimuleren en een voordeel opleveren voor de online advertenties van Google.

Het bod van de zoekgigant op de frequenties voedt de geruchten dat Google binnenkort zelf met een mobiele telefoon op de markt zal komen.