EDE - Nederlanders kopen steeds meer via internet. In 2006 kochten zij voor 2,82 miljard euro aan producten en diensten via het wereldwijde web. Dat is een stijging van 28 procent ten opzichte van 2005.

Dat blijkt woensdag uit het jaarverslag van de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie.

Net als in voorgaande jaren wordt het meeste geld uitgegeven aan reizen. In 2006 was dat 1,18 miljard euro. Ook voor electronica en witgoed gaan consumenten vaak naar een online winkel.

Met name het gemak van het bestellen, betalen en ontvangen is voor Nederlanders een reden om op internet te winkelen. Ook zijn de prijzen vaak aantrekkelijker.

Acceptgiro

De aankopen worden meestal betaald met een acceptgirokaart, gevolgd door het overschrijven via online bankieren en het betalen met een creditcard.

Catalogi

Terwijl internetwinkelen steeds populairder wordt, verliezen de meer traditionele 'thuiswinkelmethodes' terrein. Het betreft hier onder meer het bestellen van producten uit catalogi.

Dat steeds meer Nederlanders toegang hebben tot internet en dat er steeds meer webwinkels bijkomen, is volgens de onderzoekers een belangrijke oorzaak van de toename van internetaankopen.