AMSTERDAM - Staatssecretaris van Economische Zaken Frank Heemskerk (PvdA) pakt lange en dure wachttijden bij telefonische klantenservices aan.

Hij brengt de wachttijden en de daarmee gepaard gaande kosten in kaart en maakt vervolgens de namen van bedrijven die slecht scoren openbaar. Dat schrijft de bewindsman donderdag aan de Tweede Kamer.

Lange en dure wachttijden bij sommige 0900-nummer leiden al lange tijd tot grote irritatie bij de beller, stelt de staatssecretaris. Door slecht scorende bedrijven aan de schandpaal te nagelen, denkt Heemskerk dat die bedrijven zelf hun wachttijden en kosten voor consumenten verminderen.

Maatregelen

Heemskerk stelt daarbij dat zijn geduld niet eindeloos is. Als de situatie uiterlijk april volgend jaar niet is verbeterd, komt de staatsecretaris alsnog met maatregelen. Een mogelijkheid zou zijn dat een 0900-exploitant niet meer dan een maximumbedrag voor een gesprek in rekening mag brengen.

Verbod

De Tweede Kamer wilde het liefst een verbod op het laten betalen voor de belminuten die een consument in de wacht staat. Begin dit jaar werd daarom gepleit voor een verbod op het betalen voor de belminuten dat mensen in de wacht worden gezet.

Heemskerk zegt de motie en ergernis te begrijpen, maar denkt niet dat een verbod effectief is. De staatssecretaris verwacht dat de kosten in dat geval op een andere manier bij de consument in rekening worden gebracht, bijvoorbeeld door het product of de dienst duurder te maken.

Daarnaast zou uit onderzoek zijn gebleken dat zo'n verbod nauwelijks te handhaven is.