AMSTERDAM - Google krijgt een te dominante positie op de Europese online advertentiemarkt door de overname van reclamebedrijf Doubleclick. Bovendien is de privacy van Europese internetters niet voldoende gewaarborgd, vreest Europese consumentenorganisatie BEUC.

In een brief aan Eurocommissaris Neelie Kroes van Mededinging schrijft BEUC dat de overname een negatieve invloed heeft op de beschikbaarheid van informatie op internet en op de privacy van gebruikers, aldus de Britse krant The Guardian. Google zou in sommige Europese landen negentig procent van de online advertentiemarkt in handen krijgen.

De internetgigant nam advertentiebedrijf Doubleclick in april over voor 2,3 miljard euro. Dat leidde in de Verenigde Staten al tot vergelijkbare klachten, waarop de Amerikaanse handelswaakhond FTC een onderzoek instelde.

Privacy

Privacygroepen lieten kort na bekendmaking van de overname al weten dat ze zich zorgen maken over de bescherming van de persoonlijke gegevens van internetgebruikers. Google en Doubleclick beschikken beide over grote hoeveelheden persoonlijke informatie, die door de overname in dezelfde handen zouden komen.

BEUC vindt dat de EU privacyoverwegingen meer aandacht moet geven in het beoordelen van fusies en overnames.

Een onderzoek door Kroes zou er toe kunnen leiden dat Google onderdelen moet afstoten, of dat de overname helemaal niet door mag gaan.