AMSTERDAM - Vrijdagavond was voor veel Apple-liefhebbers de grote dag. Na dagenlang in rijen voor Apple Stores te hebben gewacht, wisten zij eindelijk de nieuwe iPhone te bemachtigen. Maar op zaterdag kwam de kater: veel iPhones konden niet geactiveerd worden.

Het nieuwste speeltje van Apple werkt alleen in combinatie met een abonnement van provider AT&T. Gebruikers die hun oude telefoonnummer probeerden over te zetten naar de iPhone kwamen echter in de problemen.

Forum

De iPhone had soms zelfs meer dan een dag nodig voordat deze geactiveerd werd. Op het ondersteuningsforum van Apple stroomden de klachten binnen. Sommige kersverse eigenaren eisten zelfs hun geld terug.

Wat de oorzaak van het probleem is, was zondag nog niet bekend. Een woordvoerder van AT&T liet tegenover Computerworld weten dat het bedrijf de problemen zo snel mogelijk probeert op te lossen.

"Wij weten dat er problemen zijn en wij werken eraan. In de meeste gevallen is het activeren wel goed verlopen." Gebruikers die besloten een nieuw nummer te laten registreren konden binnen tien minuten aan de slag met hun nieuwe telefoon.