AMSTERDAM - Mensen met problemen kunnen niet meer alleen bellen of mailen met Stichting Korrelatie, via de nieuwe website is het nu ook mogelijk te chatten met een psycholoog, pedagoog of maatschappelijk werker.

De vernieuwde website van de Stichting gaat donderdag in de lucht. Daarop kunnen hulpbehoevenden behalve chatten met een professional ook zelfstandig informatie en tips vinden.

Rust

De chatfunctie op de nieuwe site kende eerst een pilot periode. Daaruit bleek dat de meeste chatters baat hebben bij het online praten met een deskundige. Deelnemers vinden het een voordeel dat ze in alle rust en wanneer het hen uitkomt over hun problemen kunnen praten.

Stichting Korrelatie bereikt met het introduceren van een chat-programma een veel jongere doelgroep. Vooral vrouwen onder de 35 jaar zien wel wat in het chatten met Korrelatie.

Anonimiteit

De meeste chatters gaven aan de anonimiteit van het chatten prettig te vinden. Ook kunnen ze zich beter concentreren op het formuleren van hun problemen en gevoelens.

Iedere werkdag tussen 9 en 17 uur kan er digitaal gesproken worden met een professional op de website van Korrelatie. De sessies duren gemiddeld een half uur.

Kindertelefoon

Stichting Korrelatie is niet de eerste hulpinstantie die haar klanten via de chat te hulp schiet. In 2003 begon de Kindertelefoon al met een chat-functie. Uit onderzoek bleek dat kinderen zich veel beter voelen hun problemen op die manier te bespreken dan wanneer ze dat telefonisch doen.