DEN HAAG - De telecomtoezichthouder Opta gaat de sms-problemen aanpakken. Volgens de toezichthouder moeten mobieletelefoniebedrijven hun klanten beter informeren over de berichtendiensten.

De Opta wil op korte termijn een gedragscode voor aanbieders van de diensten. De telecomwaakhond gaat deze regels samen met de bedrijven opstellen. Desnoods zal hij de gedragscode met sancties afdwingen. De Opta heeft 26 februari een bijeenkomst met operators en consumentenorganisaties over de problematiek.

Derden

Volgens de toezichthouder hebben de mobieletelefoniebedrijven de verplichting consumenten te informeren over de sms-diensten, waarvoor zij derde partijen toegang tot het netwerk verlenen. Veel consumenten weten niet eens dat zij zich hebben aangemeld voor een sms-abonnement, waarbij voor ieder ontvangen bericht kosten in rekening worden gebracht.

De Opta en ook consumentenorganisaties krijgen steeds meer klachten over sms. Eerder deze week meldde de Consumentenbond al in korte tijd duizend klachten te hebben ontvangen. Bijvoorbeeld over tekstberichten die niet aankomen en over ongevraagde sms'jes waarvoor de ontvanger toch moet betalen.

Rechtbank

KPN heeft bij de rechtbank in Den Haag een civiele procedure aangespannen tegen telecomtoezichthouder Opta. Het telefoniebedrijf vindt de publieksvoorlichting van Opta aan de consument misleidend. Opta heeft dit donderdag bekendgemaakt.

In de procedure eist KPN een verbod op toekomstige voorlichting door Opta aan de consument, waarbij het telecombedrijf aanvoert dat consumentenvoorlichting niet in het takenpakket van de toezichthouder zit. Opta vindt echter dat het als overheidsorgaan "geen uitdrukkelijke wettelijke grondslag" nodig heeft om het publiek te informeren.

Tarieven

Aanleiding voor de procedure was de informatie die Opta het afgelopen halfjaar op zijn website heeft gegeven over de mogelijkheid voor consumenten om hun lokale telefoontjes via een andere aanbieder dan KPN te laten lopen (carrier pre-selectie). Hierbij werden ook tarieven vermeld van verschillende aanbieders. Onlangs is Opta gestaakt met de publicatie van de tarieven omdat de informatie hierover niet meer actueel was.