DEN HAAG - De consument heeft weinig vertrouwen in het bellen via internet. Slechts 17 procent van de internetters heeft wel vertrouwen in de kwaliteit van internettelefonie. Dat bleek dinsdag uit een onderzoek onder 10.000 Nederlandse huishoudens van TNS NIPO.

Van de mensen die al bellen via het internet heeft 41 procent vertrouwen in de kwaliteit. Een kwart van hen heeft zelfs veel vertrouwen in de kwaliteit.

Provider

Als het bellen via internet wordt aangeboden door de 'eigen' internetprovider heeft een op de vijf (21 procent) van de Nederlandse huishoudens vertrouwen in deze mogelijkheid.

Providers als Casema, Chello en Multikabel zorgen onder eigen klanten voor een verhoogd vertrouwen in de kwaliteit van het bellen via internet. Klanten van @Home tonen het minste vertrouwen.

Concurrentie

Wanneer de huishoudens besluiten om over te stappen van de vaste telefoonaansluiting op internettelefonie, blijven zij bij hun eigen internetprovider. Het beginnen met internetbellen is dus geen reden om voor een andere internetprovider te kiezen. Het verwachte concurrentievoordeel voor de verschillende aanbieders blijkt dus niet uit te komen.

Het aantal Nederlandse huishoudens met een internetaansluiting is dit jaar opgelopen tot 5,2 miljoen. Daarvan maken 2,2 miljoen huishoudens (42 procent) gebruik van internettelefonie.