AMSTERDAM - Microsofts muziekspeler Zune ligt niet voor 2008 in de Europese schappen. Dat heeft Microsoft-topman Steve Ballmer bevestigd in een interview met het Duitse Wirtschafts Woche.

Met de Zune wil het softwarebedrijf de concurrentie aangaan met de uiterst succesvolle iPod van Apple. De muziekspeler is uitgerust met een harde schijf en beschikt, in tegenstelling tot de iPod, over een FM-ontvanger en de mogelijkheid om draadloos muziek uit te wisselen met andere Zunes.

De precieze datum voor de lancering van de muziekspeler is nog altijd niet bekend. Al bij de verschijning van het apparaat in de Verenigde Staten in november werd duidelijk dat de Zune elders in de wereld pas veel later te verwachten was. Ook toen werd al gespeculeerd over uitstel tot 2008.

Als reden voor de vertraging voerde Microsoft tot dusverre op dat het nog geen partners had gevonden om de aan de Zune gekoppelde webwinkel buiten de VS te exploiteren.

Tegenvallende resultaten

Tegenover Wirtschafts Woche noemt Ballmer echter ook de tegenvallende resultaten van de speler als reden. "Tot nu toe verliezen we geld op de Zune, omdat we moeten investeren. Daarom hebben we besloten voorlopig geen nieuwe markten te betreden", zegt hij. "Ik kan nog niet zeggen wanneer we dat wel zullen doen."

Eerder deze maand maakte Microsoft bekend dat het in juni een miljoen Zunes verwacht te zullen hebben verkocht. Daarmee zou het bedrijf tenauwernood aan de zelf gestelde doelen voldoen. Marktleider Apple heeft sinds de introductie in 2001 naar eigen zeggen meer dan honderd miljoen iPods aan de man gebracht.

Doubleclick

Ballmer gaat in het interview uitgebreid in op de concurrentie met onder meer Apple en Google. Hij erkent dat Microsoft op de advertentiemarkt een flinke achterstand heeft opgelopen ten opzichte van de zoekgigant, die Microsoft onlangs aftroefde in de strijd om online advertentiebedrijf Doubleclick. "De beste plek om advertenties te verkopen, is via een zoekmachine. En daar hebben wij een zwakkere positie." Ballmer zegt er echter van overtuigd te zijn de achterstand te zullen inlopen.

iPhone

In Apples langverwachte mobiele telefoon, die eind deze maand in de Verenigde Staten op de markt komt, ziet hij daarentegen niet veel. "Er worden per jaar 1,2 miljard mobieltjes verkocht. Gezien de hoge prijs van de iPhone denk ik niet dat Apple in die markt een groot aandeel weet te verwerven", aldus Ballmer. "Wij verkopen daarentegen honderden miljoenen apparaten waarop Windows Mobile is geïnstalleerd."