'KPN maakt Pretium ten onrechte zwart'

DEN HAAG - Telecomaanbieder Pretium Telecom sleept KPN voor de rechter omdat het bedrijf vindt dat KPN Pretium onterecht beschuldigt van het misleiden van consumenten.

Het bedrijf stelt dat KPN Pretium zwartmaakt, klanten misleidt en deze onjuist informeert, zo bleek donderdag uit de dagvaarding. Vrijdag dient het kort geding voor de rechtbank in Den Haag.

Pretium Telecom biedt telefoondiensten aan tegen een lager tarief dan KPN, zo stelt het bedrijf. Bij het overstappen van KPN-klanten naar Pretium, zouden KPN-medewerkers misleidende brieven sturen naar deze klanten waarin het voor de klant onduidelijk is welk abonnement bij welke aanbieder loopt.

Klachten

Ook zou KPN klanten lokken naar zijn helpdesk en hen aansporen klachten over Pretium in te dienen bij de verschillende toezichts- en consumentenautoriteiten. Hierop ontbinden de klanten de contracten met Pretium weer.

Dwangsom

Pretium voelt zich in zijn eer aangetast en eist dan ook een publiekelijke rectificatie van de beschuldigingen door KPN in alle landelijke dagbladen en op de eigen website van KPN. Voldoet KPN hier niet aan dan vindt Pretium dat KPN een dwangsom van 25.000 euro per dag zou moeten betalen.

Consumentenautoriteit

Eerder deze week stelde de Consumentenautoriteit juist een onderzoek in naar de wervingsmethoden van Pretium. Het bedrijf zou potentiële klanten telefonisch benaderen en ze zonder dat ze het zelf in de gaten hebben een Pretium-abonnement aansmeren.

KPN-klanten klagen dat ze 's avonds een Pretium-medewerker aan te telefoon krijgen die de indruk wekt namens KPN te bellen. De medewerker vraagt dan of de KPN-klant prijs stelt op lagere tarieven.

Als die hierop ingaat, zit de abonnee al snel aan een jaarabonnement vast en wordt die door de prijsvechter bij KPN afgemeld.

'Geen bewijs'

De Consumentenautoriteit zou al ongeveer 3500 klachten hebben binnengekregen.

Pretium betwist ten stelligste dat personeel zich voordoet als KPN-medewerkers om abonnementen te verkrijgen. Bovendien zou er geen bewijs zijn dat er zoveel klachten daadwerkelijk binnen gekomen zijn.

Tip de redactie