AMSTERDAM - Steeds meer mensen oriënteren zich online op het aanbod van winkels. Het aantal mensen dat eerst het internet raadpleegt, groeide van 8,8 miljoen in 2005 tot 9,6 miljoen vorig jaar.

Dat blijkt donderdag uit het jaarverslag van de Raad Nederlandse Detailhandel (RND). De belangenorganisatie van winkeliers stelt vast dat internet de detailhandel zowel kansen biedt als bedreigingen.

Internetshoppers

Van de 10,3 miljoen actieve internetters gebruikt 95 procent het web als oriëntatiekanaal bij het kopen in winkels. Bedreigend voor de omzet van winkeliers is de toename van het aantal mensen dat ook aankopen doet via het internet. Dat aantal steeg het afgelopen halfjaar van 4,4 miljoen naar 5,1 miljoen. Gemiddeld gaven deze internetshoppers in die periode 295 euro uit.

De RND heeft positieve verwachtingen voor de omzet in de detailhandel. Vorig jaar nam de omzet in de branche toe met 5,4 procent. Het herstel van de detailhandel volgt op drie jaar van krimpende omzetten. De omzet van de Nederlandse detailhandel was vorig jaar 76 miljard euro.

De RND heeft het jaarverslag 2006 donderdag overhandigd aan minister van Financiën Wouter Bos (PvdA).