AMSTERDAM - Microsofts 'iPod-killer' Zune lijkt vooralsnog weinig indruk te maken. Berichten dat het bedrijf inmiddels een miljoen exemplaren van de muziekspeler zou hebben verkocht, blijken te berusten op een verkeerd citaat: in werkelijkheid blijven de cijfers matig.

Microsoft introduceerde de muziekspeler in november vorig jaar. Het apparaat zou de concurrentie aan moeten gaan met de uiterst succesvolle iPod van concurrent Apple. De Zune, die overigens nog niet in Europa verkrijgbaar is, kan onder meer draadloos contact leggen met andere Zunes, om zo muziek uit te wisselen. Ook beschikt het apparaat, anders dan de iPod, over een FM-ontvanger.

Deze week tekende de San Francisco Chronicle uit de mond van Microsoft-topman Robbie Bach op het bedrijf een miljoen exemplaren van de muziekspeler had verkocht. Uit opnamen van het interview blijkt echter dat Bach alleen zei te verwachten dat cijfer in juni te zullen halen - een doel dat Microsoft zich van tevoren had gesteld. De tekst op de website van de krant is inmiddels aangepast.

Tien procent

Bach toont zich in het interview realistisch over de Zune. De speler heeft in de Verenigde Staten volgens hem een marktaandeel van zo'n tien procent, wat hij een aardig begin noemt, maar niet geweldig.

Microsoft hoopte door de introductie vlak voor de feestdagen direct een flinke slag te kunnen slaan, maar onder de kerstboom bleek de iPod populairder.