VPRO positief over Twitter-verslaggeving Pinkpop

AMSTERDAM - De internetchef van de VPRO kijkt tevreden terug op een experiment met Twitter tijdens Pinkpop. Volgens Erwin Blom trok de verslaggeving rondom het festival vijftig procent meer bezoekers dan vorig jaar. Dit meldt Emerce.

Met Twitter is het mogelijk om via de mobiele telefoon of internet korte berichten achter te laten op een website. Bezoekers van de website 3VOOR12 konden zich zodoende abonneren op de berichten van festivalgangers.

De website van de VPRO registreerde afgelopen pinksterweekeinde 150 duizend unieke bezoekers. Die cijfers zijn exclusief de kijkers van het digitale kanaal van 3VOOR12.

Vrienden

Voor het festival opende de zender drie accounts op Twitter, waarop zich al snel meer dan vijfhonderd 'vrienden' aanmeldden. Ook tijdens de uitzendingen op Nederland 3 en op het digitale kanaal kwamen meerdere malen Twitter-berichten langs.

"Je zag hoe Twitter de mensen thuis, de festivalgangers en de redactie backstage bij elkaar bracht en bij de uitzending betrok" aldus de tevreden Blom tegenover Emerce.

"Het was leuk, de potentie van een mediamix en interactiviteit was overduidelijk. We hebben gezien dat deze combinatie, dit idee, kan gaan werken. We gaan hier dan ook zeker mee door."

Problemen

Toch was er niet enkel positief nieuws over het experiment. Vanwege serverproblemen aan de kant van Twitter konden bezoekers op de laatste dag van Pinkpop nauwelijks berichten plaatsen. Daarnaast waren er, zoals elk jaar, een aantal bands die de VPRO geen toestemming gaven om hun optredens live uit te zenden.

Tip de redactie