AMSTERDAM - Microsoft heeft ongeveer zes miljard dollar over voor advertentiebedrijf Aquantive. Dat maakte de softwaregigant vrijdag bekend.

Aquantive is onder meer eigenaar van online reclamebureau Avenue A Razorfish. Microsoft verwacht door de overname op veel meer websites advertenties te kunnen verkopen. Ook zou de aankoop het bedrijf beter in staat stellen om nieuwe advertentievormen te ontwikkelen, bijvoorbeeld via interactieve televisiediensten.

Microsoft biedt 66,50 dollar per aandeel voor Aquantive, veel meer dan de huidige beurswaarde van het bedrijf. Als de overname door gaat, is het de grootste uit de geschiedenis van Microsoft.

Doubleclick

De overname past in de onlangs opgelaaide slag om de online advertentiemarkt. In april nam Google marktleider Doubleclick over voor 3,1 miljard dollar. Yahoo kocht enkele weken later Right Media voor 680 miljoen dollar.

Microsoft verzet zich nog altijd tegen de overname van Doubleclick door Google. Google, dat zelf ook al een flink marktaandeel heeft, zou door de overname een veel te dominante positie op de advertentiemarkt verwerven. Ook privacygroepen maken zich zorgen over de aankoop: Google zou te veel informatie over het surfgedrag van internetgebruikers kunnen verzamelen.