Problemen met iDeal-betalingen bij Skype

AMSTERDAM - Nederlandse Skype-gebruikers kunnen geen betaalde diensten van het internettelefoonbedrijf afrekenen met iDeal. Het geld wordt wel van hun rekeningen afgeschreven, maar komt bij Skype niet aan.

De internettelefoniedienst biedt verschillende mogelijkheden om af te rekenen voor betaalde diensten. In Nederland is een daarvan iDeal, de gezamenlijke online betaaldienst van een groot aantal banken. iDeal sluist gebruikers door naar de elektronische betaalomgeving van hun eigen bank, waar ze het geld kunnen overboeken.

Geannuleerd

Nederlandse klanten die bij Skype bijvoorbeeld beltegoed proberen te kopen, blijken echter niet met iDeal te kunnen betalen. Er wordt wel geld van hun rekening afgeschreven, maar Skype beweert in een e-mail aan de klanten dat de betaling is geannuleerd.

Op het forum van Skype klagen veel gebruikers over het probleem, en over het uitblijven van een officiële reactie of een oplossing van Skype.

Teruggestort

Woordvoerder Bob Goulooze van iDeal is bekend met de situatie. Het zou gaan om een technisch probleem tussen Skype en de tussenpersoon die de iDealbetalingen voor de telefoondienst verwerkt. iDeal zelf is daar niet bij betrokken, zegt hij.

"Ik kan me heel goed voorstellen dat mensen kwaad worden als hun geld ineens weg is", zegt Goulooze. "Maar het gaat dus niet om oplichting, zoals op het forum van Skype wel wordt geschreven, maar om een technisch mankement." Aan een oplossing zou inmiddels worden gewerkt.

Volgens Goulooze krijgen getroffen klanten hun geld terug. "Als het geld niet kan worden bijgeboekt bij Skype, komt het gewoon terug bij de afzender." Daar kunnen overigens wel enkele dagen overheen gaan.

Tip de redactie