AMSTERDAM - Wie informatie over telefoonnummers wil opvragen, heeft de keuze uit 34 nieuwe 1800-nummers. Donderdag houdt het oude inlichtingennummer 118 op te bestaan. Er zijn 98 nieuwe informatienummers in het leven geroepen. Daarvan zijn er nog 64 te koop.

Tot 17 mei gold een overgangsperiode om consumenten te laten wennen aan de nieuwe nummers. Aanbieders van mobiele telefonie moesten sinds het begin van dit jaar een boodschap laten horen over het stopzetten van het nummer. Ze moesten hun klanten wijzen op de mogelijkheid nieuwe nummers te bellen voor informatie.

Tot op heden waren consumenten aangewezen op hun eigen telefoonaanbieder. Het nummer 118 was automatisch in handen gekomen van hun eigen provider.

Opkopen

Volgens het ministerie van Economische Zaken was het informatienummer vaak onnodig duur en had de consument niet voldoende keuze. Alle bedrijven die inlichtingen willen verstrekken, kunnen een van de nieuwe nummers opkopen. De providers van mobiele telefonie, zoals KPN, Vodafone en T-Mobile, hebben zich gemeld. Een meerderheid van de nieuwe nummers is echter in handen van bedrijven die geen mobiele telefonie aanbieden.

Veiling

Na de eerste aanvraagperiode, die liep tot 5 juli vorig jaar, heeft de telecommunicatie-autoriteit Opta enkele populaire nummers geveild. Vodafone heeft voor zijn nieuwe informatienummer ruim een half miljoen euro betaald. KPN telde ruim vijftigduizend euro neer. De Telefoongids kocht voor meer dan 45 duizend euro een informatienummer.

Wanneer een bedrijf als enige interesse heeft voor een bepaald nummer, hoeft het alleen de administratiekosten van ongeveer vijfhonderd euro te betalen. De Opta heeft nu nog 64 nummers in de aanbieding. Geïnteresseerden moeten kunnen aantonen dat zij consumenten inlichtingen willen verstrekken en moeten het nummer binnen een jaar in gebruik nemen.