DEN HAAG - Een 'noodknop' waarmee mobiele bellers hun sms-abonnementen kunnen stopzetten, is volgens de meeste telecombedrijven geen oplossing voor overlast van ongewenste tekstberichten. Dat hebben de mobieletelefoniebedrijven vrijdag gezegd.

Door de snelle afmeldprocedure worden namelijk ook sms-jes die consumenten wel willen ontvangen, afgesloten. Telecomaanbieder O2 lanceerde deze week de zogenoemde noodknop. Klanten die af willen van hun abonnementen op sms-diensten, waarvoor vaak betaald moet worden, kunnen deze laten stopzetten door één bericht naar het bedrijf te sturen. O2 zorgt dan dat de klanten geen sms-jes meer krijgen van bedrijven.

Te rigoureus

De concurrenten van O2 vinden de maatregel te rigoureus. "Je sluit in één keer alles af. Ook berichten die je nodig hebt, bijvoorbeeld beursinformatie, komen niet meer door", verklaarde een woordvoerder van Vodafone.

Klanten kunnen zich na gebruik van de noodknop niet zomaar opnieuw abonneren op deze berichten, bevestigde O2. Daartoe moet de ingreep worden teruggedraaid, waardoor ook de opgezegde berichten weer op het beeldscherm verschijnen.

Alleen KPN overweegt een noodknop in te stellen. Dutchtone, Ben en Vodafone vinden het geen optie. Zij geven hun klanten, net als KPN, informatie over hoe de diensten afzonderlijk kunnen worden opgezegd.

De Consumentenbond blijkt tevreden met de actie van O2. "Klanten die de stroom sms-jes zat zijn, kunnen de boel in één keer opzeggen. Dat lijkt ons ideaal", vertelde een woordvoerder. De noodknop biedt overigens geen bescherming tegen ongevraagde reclame via de zaktelefoon.

Klik hier voor de sms-afmeldlijst.