Topman HBO wil af van DRM

AMSTERDAM - Topman Bob Zitter van de Amerikaanse tv-zender HBO wil af van DRM. Maar het is niet de omstreden technologie zelf die hij niet ziet zitten, maar de term.

Het begrip Digital Rights Management dekt de lading niet, zei Zitter op een vakbeurs van de kabelbranche in Las Vegas. Het gaat om technologie die consumenten in staat stelt "content te gebruiken op manieren die voorheen niet mogelijk waren", citeert vakwebsite Broadcast and Cable. Volgens Zitter is daarom 'Digital Consumer Enablement' een betere term.

Beperkingen

DRM is de verzamelnaam voor verschillende technologieën die mediabedrijven in gelegenheid stellen om te controleren wat klanten met bijvoorbeeld muziek of video's doen. Zo kunnen ze beperkingen opleggen aan het aantal keren dat een filmpje wordt bekeken, of verhinderen dat een bestand wordt gekopieerd.

Onder vuur

De technologie ligt al geruime tijd zwaar onder vuur van zowel consumentenorganisaties als een deel van de entertainmentbranche. DRM zou consumenten onredelijke beperkingen opleggen, en eerlijke concurrentie tussen fabrikanten van hard- en software belemmeren. Beveiligde bestanden uit Apples muziekwinkel iTunes kunnen bijvoorbeeld uitsluitend op Apples muziekspeler iPod beluisterd worden.

Platenmaatschappij EMI maakte in april overigens bekend dat het de volledige muziekcatalogus onbeveiligd in iTunes gaat aanbieden.

Na afloop van de discussie liet Zitter tegenover Broadcast and Cable weten dat het gebrek aan betrouwbare kopieerbeveiliging HBO ervan weerhoudt populaire series als The Sopranos en Six Feet Under in high definition beschikbaar te stellen.

Tip de redactie