OPTA wil toezicht op kwaliteit internetbellen

DEN HAAG - De Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit (OPTA) wil meer te zeggen hebben over de kwaliteit van dienstverlening van onder meer telecombedrijven.

"Ten aanzien van internetplusbellen zitten we op het puntje van onze stoel, maar we hebben vrijwel geen mogelijkheden KPN te dwingen hun standaarden aan te passen", zei voorzitter Chris Fonteijn woensdag bij de presentatie van het jaarverslag.

De toezichthouder vindt de problemen bij de internetbeldienst van KPN slecht voor het vertrouwen van de consument. "KPN weet het zelf ook heel goed want ze lijden er enorme schade door", constateerde Fonteijn. Hij vindt het wenselijk dat de OPTA meer te zeggen krijgt over de kwaliteit van dienstverlening.

Problemen

Het internetbellen van KPN wordt sinds de introductie twee jaar geleden geteisterd door problemen. "De problemen zijn nu grotendeels opgelost en we zien de klanttevredenheid weer toenemen", zei KPN-bestuursvoorzitter Ad Scheepbouwer dinsdag nog.

Niettemin is het animo voor internetbellen fors afgenomen, zo bleek dinsdag uit cijfers van KPN. In het eerste kwartaal meldden zich 133 duizend klanten. In de laatste drie maanden van vorig jaar kozen nog 247 duizend mensen het goedkopere alternatief voor een vaste telefoonlijn.

Consumentenbond

De Consumentenbond, die optrad namens zo'n duizend ontevreden klanten van KPN's internetbeldienst, gooide het bijltje er eerder deze maand bij neer. De bond heeft er geen vertrouwen meer in dat het de problemen rond internetbellen met KPN kan oplossen.

Tip de redactie