Animo voor internetbellen neemt af

DEN HAAG - Het animo voor internetbellen is fors afgenomen. In het eerste kwartaal meldden zich 133 duizend klanten. In de laatste drie maanden van vorig jaar kozen nog 247 duizend mensen het goedkopere alternatief voor een vaste telefoonlijn.

Het telecombedrijf zette in februari de reclame voor de door problemen geteisterde dienst op een laag pitje.

Ongeveer 650 duizend Nederlanders bellen met KPN via het internet. De plotselinge groei van het aantal klanten vorig jaar leidde tot veel problemen en klachten van gebruikers. KPN besloot hierop minder reclame te maken, meer monteurs in te zetten en de klantenservice uit te breiden.

Klanttevredenheid

Ook gaf het bedrijf voorrang aan makkelijk te realiseren aansluitingen. "De problemen zijn grotendeels opgelost en we zien de klanttevredenheid weer toenenemen", zei bestuursvoorzitter Ad Scheepbouwer dinsdag in een telefonische toelichting.

Consumentenbond

Vrijdag maakte de Consumentenbond bekend dat het geen heil meer ziet in de strijd tegen het telecomconcern. Hoewel KPN toezegde de klachten van internetbellers te zullen verhelpen, is dat na een half jaar nog altijd niet gelukt. De bond, die zo'n duizend KPN-klanten vertegenwoordigde, ziet af van juridische actie. De rechter zou iedere klager als een apart probleemgeval behandelen, vreest de Consumentenbond.

Vaste net

Het abonneebestand van het vaste net kromp in het afgelopen kwartaal met 140 duizend tegen 130 duizend in het voorgaande kwartaal. KPN kampt al lang met een afname van het aantal vaste lijnen sinds de kabelbedrijven zich aan telefonie waagden. KPN hoopt met het aanbieden van het goedkopere internetbellen zijn klantenbestand op peil te houden.

Mobiel

In Nederland sloot KPN 102 duizend nieuwe mobiele bellers aan. Daarmee kwam dit klantenbestand uit op 8,7 miljoen, een stijging van bijna 8 procent. De groei kwam voor rekening van de zakelijke bellers. Het aantal consumenten dat gebruik maakte van de oudste Nederlandse aanbieder van mobiele telefonie bleef stabiel op 5,9 miljoen. Er werd in het eerste kwartaal 11 procent langer gebeld dan in dezelfde periode vorig jaar.

Tip de redactie