UTRECHT - Ouderen vinden mobiele telefoons gebruiksonvriendelijk en het tussentijds moeten opwaarderen van beltegoed op een prepaid-model onaanvaardbaar. Desondanks waarderen ze het bezit van een mobieltje erg. Dat zijn de conclusies uit een vrijdag gepubliceerd onderzoek van ouderenorganisaties naar het gebruik van de mobiele telefoon onder honderden 50-plussers.

De meeste senioren hebben een prepaid-telefoon. De reden voor aanschaf van een mobieltje is het verhogen van de persoonlijke veiligheid onderweg en tijdens de vakantie. Ze gebuiken het toestel over het algemeen maar weinig.

Sinds januari moeten klanten bij de meeste mobiele aanbieders hun telefoonkaart niet een, maar twee keer per jaar opwaarderen. Als ze dat niet doen, verliezen ze hun nummer. De ondervraagde ouderen bestempelen dit systeem als oneerlijk en als geldklopperij. Alleen bij Vodafone hoeft het opwaarderen nog steeds maar een keer per jaar.

Andere genoemde nadelen zijn, behalve hoge kosten, het mobieltje zelf. Het gebruik is ingewikkeld. De gebruiksaanwijzing biedt ook geen uitkomst, want die is te moeilijk. Verder zijn het beeldscherm en de toetsen te klein en heeft de zaktelefoon te veel keuzemenu's.

Ouderenorganisaties

De ouderenorganisaties ANBO, PCOB en Unie KBO hebben over deze ongemakken contact gehad met de telefoonmaatschappijen. Als gevolg hiervan introduceert Vodafone binnenkort een speciaal seniorenpakket. Dat bestaat uit een eenvoudig toestel, een beknopte handleiding en meer service bij het opwaarderen van het beltegoed.