Flickr verdringt Yahoo Photos

AMSTERDAM - Yahoo haalt zijn eerste-generatie fotosite Yahoo Photos uit de lucht. Volgens persbureau Reuters gaat het Amerikaanse bedrijf haar gebruikers vragen over te stappen naar Flickr.

De tientallen geregistreerde gebruikers van Yahoo Photos zullen in juni gevraagd worden de overstap te maken.

Begin 2005 kocht de Amerikaanse internetgigant de fotosite om de concurrentie aan te gaan met Google Blogger en MSN Spaces. Yahoo wilde Flickr destijds voornamelijk als dienst naar bloggers gebruiken, zodat deze foto's op hun blogs konden zetten.

Ontmoetingsplek

Inmiddels is Flickr uitgegroeid tot veel meer dan een 'fotodump', zoals bijvoorbeeld PhotoBucket. Gebruikers kunnen tags toevoegen aan de foto's, commentaar leveren op elkaars beeld en er is een 'Creative Commons' sectie waar beeld rechtenvrij kan worden overgenomen. Flickr wordt dan ook gezien als een sociale ontmoetingsplek.

Niettemin liet medeoprichter van Flickr, Stewart Butterfield, weten dat gebruikers van Yahoo Photos niet alleen zal worden aangeraden over te stappen naar Flickr.

"Flickr zal natuurlijk bovenaan het lijstje staan maar wij zullen ook PhotoBucket en meer conventionele fotosites als Kodak Gallery of Snapfish aanraden aan onze gebruikers", aldus Butterfield.

PhotoBucket

Yahoo wordt min of meer gedwongen zijn traditionele fotosite uit de lucht te halen door het explosieve succes van PhotoBucket. De onafhankelijke fotosite is uitermate populair onder gebruikers van sociale netwerksites als MySpace die op PhotoBucket hun foto's kosteloos kunnen plaatsen.

Mede hierdoor is het marktaandeel van Photobucket explosief gestegen, van 25 procent in 2006 naar bijna veertig procent in april 2007. In dezelfde periode is het marktaandeel van Yahoo Photos teruggevallen van ongeveer vijftien procent naar minder dan zes procent.

Flickr kende daarentegen een kleine stijging naar ongeveer 4,5 procent van de Amerikaanse markt, aldus verscheidende onderzoeksbureaus.

Familiekiekjes

Yahoo besloot lange tijd beide sites in de lucht te houden vanwege het verschillende publiek dat Yahoo Photos en Flickr aantrokken. Omdat de eerste een meer conventionele fotosite is stond deze vol met 'familiekiekjes'.

De vaste gebruikers van Flickr bestaan echter voornamelijk uit professionele fotografen en toegewijde hobbyisten. Zij gebruiken de site om online digitale foto's met elkaar te delen.

Wii

Flickr kwam onlangs nog in opspraak. Yahoo gebruikte beeldmateriaal van de fotosite voor een website over Nintendo's spelcomputer Wii. Omdat Flickr-gebruikers vaak uitsluitend niet-commercieel gebruik van hun foto's accepteren zette deze actie veel kwaad bloed bij de Flickr-gemeenschap.

Tip de redactie