'Eén op tien Nederlanders in Second Life'

AMSTERDAM - Iets minder dan één op de tien Nederlanders (8,5 procent) zou een tweede leven leiden in Second Life, een virtuele wereld op internet. De helft van de gebruikers heeft een account uit zakelijke overwegingen.

Dat meldt althans onderzoeksbureau GMI woensdag op basis van een enquête onder 5572 Nederlanders. De meeste gebruikers (59,8 procent) brengen gemiddeld tussen één en vijf uur door in Second Life en doen dat vooral vanuit huis.

Dit cijfer is overigens niet onomstreden. Eerdere schattingen spraken over een veel minder hoog aantal Nederlanders dat actief in Second Life zou zijn: slechts rond de 10.000. Feit is wel dat de omgeving snel in populariteit toeneemt.

Second Life is een virtuele wereld op internet waarin gebruikers een personage kunnen creëren, grond kunnen bezitten, huizen bouwen en activiteiten kunnen ondernemen, waaronder commerciële dienstverlening.

Adverteerders

De onderzoekers wilden weten of de ondervraagden Second Life zien als een goed medium voor het promoten van een nieuw product. Ruim acht op de tien ondervraagden denken daar positief over: 37 procent ziet de virtuele wereld als een goed platform voor adverteerders en nog eens 47 procent denkt dat Second Life misschien een goed medium is voor reclame.

De belangrijkste redenen om tijd door te brengen in Second Life zijn het spelen en het contact met andere leden van de online gemeenschap. Bijna één op de drie gebruikers doet zich in Second Life anders voor dan in werkelijkheid.

Daarbij wordt vooral het uiterlijk veranderd (door 63 procent), een lagere leeftijd genoemd (door 20,5 procent) of het geslacht gewijzigd (door 12,6 procent).

Ophef

Eerder dit jaar ontstond ophef over Second Life, nadat bleek dat de internetwereld niet is gevrijwaard van misstanden. Op televisie was te zien hoe deelnemers van Second Life seksuele handelingen met kinderen verrichten in speciaal ingerichte ruimtes.

Ook werd duidelijk dat virtuele kinderen zichzelf in een interactief rollenspel tegen betaling aanbieden voor cyberseks. Een meerderheid in de Tweede Kamer zei daarop kinderporno in virtuele werelden te willen aanpakken.

Verbod

In maart riep de jongerenorganisatie van het CDA nog op tot een verbod op deelname aan Second Life door overheidsinstellingen. Kort daarvoor opende Zoetermeer als eerste gemeente in Nederland haar virtuele deuren in de internetwereld.

In Den Haag opende wethouder Frits Huffnagel eerder een virtuele strandtent. De kosten bedroegen zeventienduizend euro. De jongeren van het CDJA zeiden verontrust te zijn over berichten over gokken, oplichting, geweld en stalking.

Bedrijven

De Vrije Universiteit opende in maart haar deuren in internetwereld. De VU liet weten onderzoek te willen doen naar de betekenis van virtuele werelden voor de samenleving. Ook andere bedrijven experimenteren met zogeheten 'communities' in Second Life.

Zo heeft BNN een eigen eiland en ook Talpa, Philips, Randstad en de Amsterdam ArenA hebben de wereld inmiddels ontdekt. Het internationale persbureau Reuters heeft er een virtuele correspondent gevestigd.

Tip de redactie