BAGDAD - Het Amerikaanse leger heeft een nieuw front geopend in de propagandaoorlog in Irak: de populaire website YouTube.

In een poging terrein te heroveren op islamitische extremisten, die op internet al jaren video's verspreiden van onthoofdingen en bomaanslagen, verspreidt het leger nu regelmatig eigen beelden op de site - van scherpschutters verwikkeld in felle vuurgevechten in Bagdad tot mariniers die ontspannen met Iraakse kinderen praten.

De lancering van een kanaal met 'beelden vanaf het slagveld' laat zien hoe belangrijk het internet is geworden in de strijd om de publieke opinie. Die keert zich in de VS steeds meer af van de bloedige oorlog.

Terrein

"Dit is een gevechtsterrein waarop we nog niet actief zijn geweest", aldus een legerwoordvoerder in dagblad The Los Angeles Times van dinsdag. "Dit is een medium dat we kunnen gebruiken om ons verhaal te vertellen." De populairste video, van een vuurgevecht met opstandelingen in Bagdad, is inmiddels bijna 300.000 keer bekeken.

Behalve officiële cameramensen van het leger, mogen ook gewone militairen hun beelden opsturen naar het team dat het kanaal verzorgt. Soldaten plaatsen al langer hun eigen video's op het net, soms tot irritatie van het leger.

Frustrerend

"Het is frustrerend", aldus de woordvoerder. "Er zijn 150.000 militairen die elke dag geweldig werk doen, maar wat je te zien krijgt is die ene oen die de driepotige hond neerschiet en dat op YouTube zet. Dit is onze kans om te laten zien dat er militairen zijn die goed bezig zijn."