KPN sms't reclame

DEN HAAG - KPN begint dinsdag een proef met reclame op de mobiele telefoon. Prepaid-klanten die hun beltegoed per sms opvragen, ontvangen een reclameboodschap.

Het telecomconcern wil nagaan of klanten op sms-reclame zitten te wachten en of adverteerders er baat bij hebben.

Voor de proef werkt het telecomconcern samen met onder meer Adidas, Nestlé, Wehkamp en New York Pizza. Gedurende de eerste fase van de proef krijgen prepaid-klanten een aanvulling op hun overzicht van het beltegoed te zien en ontvangen ze geen extra bericht.

Wehkamp

Ze kunnen bijvoorbeeld de aanbieding krijgen om te sms'en naar een nummer om korting te ontvangen bij Wehkamp. Deze eerste proef duurt tot half juni.

In de volgende fase van de proef geeft KPN zijn klanten de mogelijkheid hun voorkeur voor reclame aan te geven. Ze kunnen er ook voor kiezen om geen berichten te ontvangen. KPN onderzoekt nog of iemand bijvoorbeeld in ruil voor kortingen of extra belminuten reclame op zijn mobiel kan krijgen.

Stem

Om van sms-reclame een succes te maken, moet de klant volgens KPN een stem hebben in de boodschap die hij ontvangt. "Je zult zelfs kunnen aangeven wanneer, hoeveel en waarover je überhaupt reclame te zien krijgt", zei Marco Visser, directeur mobiel bij KPN.

Geen reclame van biermerken als iemand alleen wijn drinkt of geen aanbiedingen uit Amsterdam als de beller in Rotterdam woont, beloofde Visser.

Omdat Nederland meer mobiele aansluitingen telt dan mensen, acht KPN de kans groot dat sms-reclame hier doorbreekt. Ook internationaal is de markt voor dergelijke advertenties sterk in ontwikkeling, stelt de onderneming.

Tip de redactie