Internet-tv Joost vindt adverteerders

AMSTERDAM - Online tv-aanbieder Joost heeft 31 adverteerders geworven. De televisiedienst, die nog niet voor iedereen toegankelijk is, wist onder andere Coca Cola, Hewlett-Packard en Nike te strikken, zo meldt Joost in een persbericht.

De televisiedienst, een initiatief van Skype-oprichters Niklas Zennstrom en Janus Friis, wist eerder al overeenstemming te bereiken met onder meer tv-zender CBS, mediaconcern Viacom (eigenaar van onder meer filmstudio Paramount en MTV Networks), en de Nederlandse online concertzender Fabchannel. Die gaan programma's aan Joost leveren.

Het bedrijf heeft daarnaast nu adverteerders gevonden, die de gratis televisiedienst tot een commercieel succes moeten maken.

Joost heeft een wereldwijd advertentiecontract gesloten met Coca Cola, Hewlett-Packard, Intel en Nike. In Europa gaan onder andere Opel, Nokia, IBM, Vodafone en L'Oreál reclame bij de zender maken. In de Verenigde Staten behoren Microsoft, Motorola, Sony en het Amerikaanse leger tot de adverteerders.

Uitnodiging

De online tv-dienst maakt gebruik van zogenoemde peer-to-peertechnologie, het principe dat ook achter downloaddiensten als Kazaa, Bittorrent en Gnutella zit. Joost is op dit moment alleen op uitnodiging beschikbaar voor een relatief kleine groep testers. Het is nog niet duidelijk wanneer de dienst voor het grote publiek van start gaat.

Tip de redactie