Myspace begint lokale editie in China

PEKING - De Amerikaanse netwerksite Myspace heeft een website in China gelanceerd. Dit kondigde het bedrijf donderdag aan. Het Chinese Myspace zal lokaal worden onderhouden en bestuurd.

Ook heeft het een aantal Chinese investeerders. Het Amerikaanse Myspace is slechts een van de eigenaren. Het is nog onduidelijk wat het exacte aandeel is van het bedrijf.

Weerstand

Topman Rupert Murdoch van News Corp., dat eigenaar is van Myspace, kondigde in oktober vorig jaar al aan dat hij de netwerksite naar China wilde brengen. Hij gaf toen al aan dat weerstand van lokale autoriteiten een barrière vormde voor de lancering en dat er lokale partners moesten worden gezocht.

Beperkingen

De Chinese regering legt strenge beperkingen op aan de vrijheid van informatie voor consumenten en heeft toegang tot vele internetsites geblokkeerd. De Chinese markt is echter wel interessant voor internetinitiatieven, aangezien die bestaat uit 137 miljoen gebruikers. De Chinese site van Myspace zal in eerste instantie nog in een testfase verkeren.

Tip de redactie